Monday, September 6, 2010

IKLAN RAYA TV3 2010: BOOSTER PARANOID!

Freemasonary dan Media Malaysia

Selamat petang Malaysia,

Sekarang sedang heboh dengan iklah hari raya di TV3 yang dikatakan mempunyai mesej bawah sedar atau subliminal verse, yang membawa mesej Masonic dan Kristianisasi.

Ramai bloggers yang membuat entri berkenaan isu yang bakal basi dalam masa 3-4 minggu lagi. Ada blogger yang mengkritik keras iklan ini, dan membuat pelbagai spekulasi dan kajian mengenai iklan ini. Dan dalam masa yang sama ada juga blogger yang cuba membuat kajian secara satira serta ulasan secara parodi video ini.

Kekreatifan para blogger Malaysia tidak dapat disangkal dengan lahirnya pelbagai pendapat dan ulasan serta kajian yang timbul dari pelbagai segi. Keagamaan, perkauman, dan paranoia, menjadi akar isu dan idea.

Ada yang mengatakan iklan ini menyelitkan fahaman Masonic, dengan imej sangkar burung dan cahaya lampu, sebagai sumber mesej.

Ada pula mengatakan ia membawa mesej Kristianisasi, dengan menunjukan imej Santa Klaus dan bangunan disalib awan.

Hindu dan Buddha juga tidak terkecuali dengan kemunculan imej bunga Lotus.

Hinggakan percikan air di atas bunga Lotus juga mereka boleh interpretkan sebagai Bintang Daud, atau Star of David.

Semasa kemunculan iklan ini di televisyen, aku dah boleh agak isu ini akan menjadi panas dan aku tahu ia juga akan menjadi bahan ketawa aku.

Aku tak mahu buat apa-apa interpretasi untuk iklan ini, terima kasih kepada anda wahai blogger kreatif kerana menjadi bahan ketawa aku seharian, dan tidak lupa juga kepada pengamal kopi dan pasta pada blog mereka.

Last but not least, tahniah kepada TV3, I know you made this ads Just for Teh LULZ!

GOD BLESS DATO' FARID!

Before I go, enjoy this pictar:

Pintu pagar Kedah Lodge

Source:

6 comments:

Luulek said...

gwa baru nampak pasal iklan tu..
bagi gwa tidak ada apa yagn perlu diperhebohkan berkenaan dengan imej yang disampaikan dalam iklan tersebut..
sebab apa yang gwa pasti ialah pengiklan tersebut ingin memasukkan unsur 1Malaysia dalam Hari Raya.. Tapi memang akan ada blogger dan individu yang berfikiran cetek mentafsir iklan tersebut dengan kecetekan pengetahuan mereka.. Dalam hal ini siapa yang salah terpulang kepada bagaimana individu untuk mentfsir maksud tersebut dengan berlandasrkan Pemikiran Rational.. XD

Zombie Kiri said...

THETEHET! tapi xramai rakyat Malaysia berfikiran begitu, mereka parannoid, konon iklan akan mempengaruhi minda masyarakat muda, big LULZ! cliche punya alasan dari zaman hang tuah punya ayat!

thanks for the comment!

cheers for 3 in 1 ads!

Luulek said...

ye la... gwa heran dengan minda masyarakat sekrang yang masih di takuk lama.. hang tuah dah mati berkurun dah pun woi!! hahahaha!

Fontonk said...

KB (KETAWA BESAR) instead of lol.

bodoh, iklan nak pengaruh minda apa lancau. alamak. tercarut bulan puasa.

Zombie Kiri said...

lol boleh menghasilkan bunyi, tp KB xboleh, nnt org klate terasa plop! Kota Bharu kan.. haah~

luulek: jgn hairan, xbaik berdosa!

Luulek said...

Nampak sangat orang melesie ni RENDAH IQ sebab boleh dipengaruhi oleh iklan.. ye x?? haha..

Related Posts with Thumbnails